A gyermek és a házimunka - mikor, mit, hogyan?

2020.08.03

Az előző, családi szerepekről szóló bejegyzésünkhöz kapcsolódva fontos téma a gyermek bevezetése és egyre nagyobb mértékű bevonása önmaga ellátásába, a házimunkába és egyéb ház körüli teendőkbe. Nézzük meg, milyen életkorban mire is képes gyermekünk.

A gyermek felügyelet mellett már korán bevonható a házimunkába.
A gyermek felügyelet mellett már korán bevonható a házimunkába.

Érdemes már korán hagyni gyermekünk önállóságát kibontakozni. Egy 2-3 éves gyermek már képes lehet arra, hogy nagyrészt egyedül felöltözzön, és este elvigye aznapi ruháit a szennyes közé. Mivel ebben az életkorban szívesen segítenek, nyugodtan részt vehet a takarításban is, természetesen felügyelet mellett, olyan feladatokkal, amelyek biztonságosak számára, mint például a portörlés. Tanítsuk meg, hogy amikor játszik, el is kell maga után pakolni. Legyen egy kosár vagy tároló, amelybe könnyedén összegyűjtheti játékait. Erre már ebben az alacsony életkorban is képesek. 

Minden bizonnyal a pici segítségével lassabban fog haladni a házimunka, mégis érdemes türelmesnek lenni és engedni, hogy próbálkozzon, anélkül, hogy folyamatosan irányítani próbálnánk.

Ahogy idősödik a gyermek, ezeknek a feladatoknak a listája bővül, és a korábbiak természetesen érvényben maradnak. Gyermekünk 4-5 éves korában már megtanulhatja, hogyan kell beágyazni reggelente. Előfordulhat, hogy az nem lesz olyan tökéletes, mintha a szülei csinálták volna, ugyanakkor fontos megtapasztalnia, hogy a reggeli rutinnak vannak ilyen részei is. Az étkezések körüli teendőkben is nagyobb szerepet vállalhat, például segíthet az asztal megterítésében és leszedésében étkezés után. A törékeny eszközök miatt itt fokozatos óvatosság szükséges, de fontos hagyni megtapasztalni, miként kell bánni ezekkel az eszközökkel. Részt vehet a főzésben is, például a felhasználni kívánt zöldségek és gyümölcsök előkészítésével, mosásával. Segíthet a kertben, például növényeket locsolhat - természetesen az ő méretének és teherbírásának megfelelő kannával  - vagy akár megtaníthatjuk gazolni is, elmagyarázva, hogy melyek azok a növények, amelyekre nincs szükségünk. Ha van háziállatunk, ebben a korban már akár gyermekünk is megetetheti őt.

Ahogy gyermekünk idősödik, nemcsak értelmileg, de fizikailag is egyre több dologra válik képessé. 6-9 évesen segíthet például az edények asztalra és asztalról való elpakolásában, hiszen már elbírja azokat, sőt akár porszívózni, söpörni is tud. Részt vehet a mosásban is, a ruhák szín szerinti válogatásával, majd a mosás utáni teregetésben is. Ha van, óvatosan, vigyázva az éles és szúrós tárgyakkal, be-és kipakolhatja a mosogatógépet. Kiviheti a szemetet, és segíthet a bevásárlásban, valamint az utána aktuális pakolásban is. Mindezek mellett akár már egyszerűbb ételeket is el tud készíteni. Vannak kifejezetten gyermekek számára készült receptkönyvek, amelyek jó kiindulási alapot jelenthetnek és megalapozhatják gyermekünk főzés iránti szeretetét.

A főzéssel való ismerkedés már korai életkorban is hasznos.
A főzéssel való ismerkedés már korai életkorban is hasznos.

Egy gyermek 10 éves korára már kialakulnak a preferenciái, mivel képességeiből fakadóan elég sok választási lehetősége van. Részt vehet a takarításban, akár a fűnyírásban, az autó rendbetételében is. Képes lehet már a teljes mosási folyamatra is, amennyiben megtanítjuk neki a mosógép használatát. Hagyjuk, hogy kiválassza, melyek azok a házimunkák, amelyeket a legszívesebben végez és egyezzünk meg ennek elvégzéséről.

Ha gyermekünk már 13-14 éves, szinte bármilyen ház körüli teendő elvégzésére képessé válik. Sétáltathat kutyát, moshat ablakot, takaríthat, ágyneműt cserélhet, készíthet vacsorát, vasalhat vagy akár a kisebb testvéreire is vigyázhat. Bár ilyenkor már szülőként ellenállásba ütközhetünk tinédzserkorú gyermekünknél, mégis érdemes forszírozni ezeket a feladatokat, hiszen sokat segít nekik később, ha birtokában lesznek ezeknek a képességeknek.

A leírásban szereplő életkorok természetesen csak megközelítőleg pontosak, minden gyermek egyedi, így fontos figyelembe venni a saját fejlettségét és képességeit. 

Bár lehet, hogy néha inkább hátráltatásnak érezzük kisebb gyermekeink segítségét, higgyék el, hosszú távon olyan tudásra és tapasztalatra tesz szert, ami miatt megéri türelemmel kivárni és engedni, hogy próbálkozzon. 

*Zaka Dóra pszichológus írása.

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!